Mniej chętnych na zimowe wycieczki

Sprzedaż zagranicznych wyjazdów spadła w biurach podróży nawet o 30 proc. Oferta zimowa sprzedaje się zdecydowanie gorzej niż rok temu.


– Oferta zimowa sprzedaje się zdecydowanie gorzej niż w ubiegłym roku.
Na rynku turystycznym wciąż odbija się kryzys – przyznaje dyrektor
Centrum Turystyki Wyjazdowej Orbis Travel Jarosław Mojzych. Osłabienie
złotego sprawiło, że biura turystyczne przycięły ofertę wyjazdów
egzotycznych.

– W ubiegłym roku nasze czartery latały na Kubę, do Wenezueli, Meksyku
czy Tajlandii. Teraz wysyłamy je tylko do Kenii oraz państw basenu
Morza Śródziemnego – mówi wiceprezes Rainbow Tours Remigiusz Talarek.
Przy mniejszej liczbie rezerwacji Raibow zdecydował się wykorzystywać
głównie samoloty rejsowe. O ile spadła sprzedaż? – W granicach 20 – 30
proc. – przyznaje Talarek.

Ale spadki sprzedaży wyjazdów w sezonie zimowym notują nie tylko
polskie biura podróży. Według datowanego na koniec września raportu
koncernu TUI Travel na rynku brytyjskim liczba obsłużonych klientów
spadła o 21 proc., przy 13-procentowym spadku przychodów i
11-procentowym wzroście cen. W Niemczech spadek zarówno klientów, jak i
przychodów sięgnął 22 proc., choć ceny nie uległy tam zmianie.

W przypadku krajów Europy Środkowej (do koncernu należy również TUI
Poland) raport nie podaje konkretnych cyfr, zasłaniając się krótkim
okresem od rozpoczęcia sprzedaży. Zaznacza jednak, że należy się tu
spodziewać podobnego trendu.

Słabszą sprzedaż zimowych wycieczek potwierdza także raport Thomas Cook
Group (należy do niego Neckermann). Koncern notuje na rynku brytyjskim
spadek rezerwacji o 11 proc. przy 3-proc. wzroście cen, a w naszej
części Europy aż o 16 proc.

W Polsce największym powodzeniem cieszy się na razie oferta z własnym
dojazdem. Powodem jest cena: za 7-dniowy pobyt w Austrii w 4- osobowym
apartamencie bez wyżywienia można zapłacić zaledwie 300 zł. We Włoszech
podobne oferty sprzedawane za pośrednictwem biur internetowych
zaczynają się od 240 zł. Wycieczki samolotem są znacznie droższe: od
2,1 tys. zł na osobę za przelot, trzygwiazdkowy hotel, dwa posiłki
dziennie i ubezpieczenie.

Dużo taniej w podobnych warunkach może być natomiast w Czechach i na
Słowacji: za tydzień w hotelu trzygwiazdkowym ze śniadaniem stawka
zaczyna się od 280 zł za osobę.

Modna i cenowo atrakcyjna stała się w tym sezonie Bułgaria. Spadło natomiast zainteresowanie Francją i Szwajcarią.

Słaba sprzedaż sezonu zimowego nie powinna jednak zaszkodzić biurom
turystycznym. Branża większość przychodów wypracowuje latem. Ale zimowe
spadki mogą być złym prognostykiem. – Mogą dowodzić, że najbliższe lato
też nie będzie dla nas dobre – zauważa Mojzych.

źródło: rp.pl


Inne wpisy z danej kategorii: Aktualności

RSSKomentarze (0)

Trackback URL